miljonarinnantjugosju.blogg.se

23-årig kille som har räkna.net som startsida på datorn. Har som många andra kommit på att jobba sig rik är i princip inte möjligt med dagens skattesystem. Svaret heter ränta på ränta effekten. Och det är det jag har tänkt att skriva lite om här. Känner att jag behöver få ner mina tankar och såklart min ekonomi på papper så att jag kan lyckas med mitt mål. När jag startar den här bloggen är det den 8 februari 2016. Mitt mål är att vara miljonär innan året 2019 tar slut!

24 Oktober 2016

Publicerad 2016-10-29 14:51:00 i Allmänt,

Dags för månadsrapport. Jag lyckades hålla mitt mål att komma över 450 000 kr. Så från September- Oktober steg mitt kapital från 429 740 kr till ungefär 450 850 kr. 21110 kr. 8500 kr över mitt planerade sparande (13500).
Känner själv att jag har blivit ganska extrem med att nå mitt mål. Men däremot har jag inte slutat spendera men jag jobbar mycket, väldigt mycket. Inte ofta jag gör en vecka med heltid utan blir lätt en 60-100 h/veckan.
Har börjar inse vilka fördelar det är med att bo hemma och ha ett jobb där du kan ta extra timmar. Jag jobbar inom butik och tjänar okej. Verkligen inte mycket per timme men jag tar mycket helgtider 7-21 en söndag t.ex. 100 % OB hela dagen. Vilket ger 14x2= 28 betalda timmar extra. Då blir det plötsligt väldigt lätt att kunna spara 15-20 k i månaden när dessutom mina utgifter är begränsade.
Känner att jag ska vara väldigt tacksam att jag har möjligheten att bo hemma hos mina föräldrar. Jag betalar inte mycket, kanske handlar någon gång emellanåt. Men jag har förklarat för dem vad mitt mål är och de är sa att de ville vara med och stötta med det de kan. Mat, tak över huvudet och bil får jag också låna.
 
Oktoberlönen var väldigt bra. Mycket OB-timmar och dessutom en bonus på 10 000kr. Kommer förhoppningsvis kunna spara 30 000 kr den här månaden. Så den 25:e november så har jag förmodligen nått mitt delmål en halv miljon!!!
 
Nu till aktierna.
Har sålt av lite i USA. Dollarn är väldigt stark just nu och jag tycker att det är ganska mycket politiska risker just nu så jag har valt att plocka hem lite vinst där. Har en hel del spännande nyintroduktioner på g. Tecknade aktier i Ahlsell. Dock bara på två konton. Ångrar jag såklart i efterhand. Hade kunnat teckna på åtta olika men blev påverkad av alla olika analyser som sa att det var ett dåligt köp. Måste lära mig att lita på min egen analys och inte påverkas för mycket av andra. Dessutom var jag ganska tidig på säljknappen. Sålde av de vid 50 kr och sedan vandrade de upp till 56... Aldrig blir man nöjd. Menmen, 1600 kr blev det i vinst på de två teckningarna. Sen har jag även tecknat Tobin properties. 4000 kr på 4 olika konton. De gick upp 13 % första dagen men jag ligger kvar med dem i portföljen.
På tur nu som jag har tecknat är Addera care, Finepart och Cellink. Cellink teckande jag 200 aktier på åtta olika konton och fick tilldelning på tre av dem. Men efter att ha läst runt på forum och snackat med en polare så ska jag nog va ganska nöjd med det.
Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela