miljonarinnantjugosju.blogg.se

23-årig kille som har räkna.net som startsida på datorn. Har som många andra kommit på att jobba sig rik är i princip inte möjligt med dagens skattesystem. Svaret heter ränta på ränta effekten. Och det är det jag har tänkt att skriva lite om här. Känner att jag behöver få ner mina tankar och såklart min ekonomi på papper så att jag kan lyckas med mitt mål. När jag startar den här bloggen är det den 8 februari 2016. Mitt mål är att vara miljonär innan året 2019 tar slut!

Mitt sparade kapital.

Publicerad 2016-03-09 07:28:00 i Allmänt,

För att lyckas med den här bedriften måste jag spara i geomsnitt 13500 kr/månad och lyckas få 8% avkastning på pengarna varje år. 13500 är en väldigt stor procentuell del av min lön. Fördelen är att jag har tagit beslutet och insett att jag är i ett skede i mitt liv då jag förmodligen kommer bo kvar i mitt föräldrahem. Därav kommer jag ha väldigt små utgifter. 23 år och bor hemma och planerar att bo där de kommande 3-4 åren? Om någon hade sagt till mig för 5 års sedan att när du är 23 så kommer du sitta och skriva blogg och planera att bo hemma de kommande 3-4 åren så hade jag svarat något i stil med.
-haha, aldrig i livet. Hur patetiskt låter inte det att bo hemma när man är 26 år?
 
Men p.g.a. att jag är en sällskapsvarg, ekonomisk, har en flickvän som studerar på annan ort, bor i en liten stad och de flesta av mina kompisar är utflyttade till olika unviersitet så känner jag att varför ska jag sänka min levnadsstandard och flytta till en liten lägenhet där jag ska spendera kvällarna helt själv! Så fort jag har en ledig dag åker jag till min flickvän eller så kommer hon hit. Därav blir valet rätt enkelt och framförallt när jag tänker ekonomiskt. Projektet att bli miljonär innan 27 går endast om jag har begränsade utgifter.
En sak för att jag ska lyckas med det här och må bra på vägen dit är att jag måste prioritera och fortfarande lägga pengar på saker jag uppskattar. 
Jag skulle inte kalla mig själv för snål men jag tänker väldigt mycket på vad allt kostar. Det spelar ingen roll om det är ett tuggummipaket eller en trerätters. Allt har sitt pris och det jag gillar att göra det är jag beredd att betala mycket för.
 
Mitt sparande.
Den 25:e i varje månad när lönen kommer in så för jag över 13500 till min aktie och fonddepå på nordnet. Resten av lönen från den 25:e till den 24:e i nästkommande månad ska täcka mina utgifter. Det som är kvar den 24:e nästkommande månad för jag sedan också in på min depå.
Mina innehav och kommande köp kommer jag också skriva om längre fram.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela