miljonarinnantjugosju.blogg.se

23-årig kille som har räkna.net som startsida på datorn. Har som många andra kommit på att jobba sig rik är i princip inte möjligt med dagens skattesystem. Svaret heter ränta på ränta effekten. Och det är det jag har tänkt att skriva lite om här. Känner att jag behöver få ner mina tankar och såklart min ekonomi på papper så att jag kan lyckas med mitt mål. När jag startar den här bloggen är det den 8 februari 2016. Mitt mål är att vara miljonär innan året 2019 tar slut!

Skärpning

Publicerad 2016-09-17 13:06:04 i Allmänt,

Nu måste det bli skäprning med bloggandet. Blir lätt att man prioriterar annat när man jobbar mycket och inte har så mycket tid över. 
 
Har börjat fundera på hur man kan skapa ett annat mål för sparandet. Inte bara totala kapitalet som jag räknar på idag. Har kommit fram till att jag ska målsätta mina utdelningar som jag får varje år. Det efter att ha fått inspiration från andra bloggare och från Marcus Hernhags bok "Den enkla vägen att lyckas med aktier". Men först ska jag uppdatera hur mitt kapital och mina placeringar ser ut i dagsläget.
 
Idag så använder jag appen Tink som jag tycker alla borde ha. Jättesmidigt när man har flera olika banker, nätmäklare etc. Där lägger man till alla konton man har och får snabbt en överblick hur mycket kapital man har. Den är även jättebra om man vill få koll på sina utgifter. 
Så metoden jag kör är att jag den 24:e varje månad öppnar jag apen Tink, läser av saldot och antecknar sedan det i min graf som jag har på insidan av garedrobsdörren. 
 
Senaste rapporteringen var 24:e augusti och då spräckte jag 400 000 kr gränsen. Sparandet har gått undan tack vare många extra timmar på jobbet. Sålde även min bil (40 000 kr) därav den branta stigningen mellan juni och juli. Men i snitt har mitt kapital växt med 23 633/månaden de senaste 5 månanderna. 
Det jag ska försöka specifiera i kommande inlägg är hur mycket jag sparar och hur mina investeringar har utvecklat sig för att lättare få en överblick och inte bara en klumpsumma.
 
Såhär ser mina placeringar ut för tillfället. 
Totalt: 422 928 kr
  • 163 868 nok hos DNB i Norge( sparkonto med 1,2 % ränta). = 168 856 kr.
  • 219 681 kr hos Nordnet
  • 36 271 kr hos Avanza
  • 13 120 kr Swedbank
Skulder:
  • 15 000 kr lån av förälder för spontant aktieköp. Lärdom: Ha alltid torrt krut. Det kommer alltid en bättre affär efter den du tror är den bästa.
 
Att jag kan spara så mycket pengar varje månad beror på att jag fortfarande bor hemma och har väldigt begänsade utgifter.(sparar omkring 80-90% av lönen varje månad) . Att jag inte flyttar beror dels på att jag har flickvän som studerar på annan ort och att jag tror inte att jag skulle trivas själv i en lägehet i den lilla orten jag bor i. Så därför har jag beslutat att jag måste ta tillvara på den här chansen och spara så mycket som möjligt när jag har möjlighet. Målet är miljonär innan 27 och om jag fortsätter som jag startat så kommer jag nå det en bra bit innan. Idag är jag 23.
 
Såhär ser mina aktieinnhav ut idag.
  • Castellum 4,9 %
  • Dometic 0,8 %
  • URA (uranETF) 13,3 %
  • HM 1,4 %
  • ICA 1,2 %
  • Intrum 1,8 %
  • Kinnevik 1,8 %
  • Mycronic 0,8 %
  • Nobina 1,9 %
  • Paradox 11,2 %
  • Saltängen 0,8 %
  • SAS pref 5,9 %
  • Scandi standard 0,6 %
  • Skanska 2,5 %
  • Thule 0,9 %
  • Volati Pref 2,2 %
  • Hybricon 1,3%
  • Studsvik 3,2 %
  • Swedish Match 1,5 %
  • Volvo 4,4 %
  • Cinnober 1,4 %
  • Starbreeze 4,3 %
  • Academedia 4,8 %
  • Amazon 2,6 %
  • Apple 1,5 %
  • AT&T 1%
  • Corrections corp of america 5,3 %
  • Fortum 2,4 %
  • Geo group 6,5 %
  • J&J 1,5 %
  • Northwest healthcare 1,2 %
  • Starbucks 0,5 %
  • Fingerprint 0,3 %
  • Novo Nordisk 1,7 %
% stämmer inte helt då jag har lite likvida medel och inte har avrundat helt korrekt.
 
Som ni ser så är min portfölj väldigt spretig. Jag har dock den uppdelad i tre olika portföljer. En pensionsportfölj där jag har tänkt att äga aktien på längre sikt. En speckportölj där jag ser en lite kortisigare investering och sen en kf med utländska aktier.
Målet är att succesivt öka i de aktierna med högst direktavakastning och bygga en "pengamaskin". 
 
Nästa inlägg blir nästa vecka då det är löning och jag ska fylla i min graf. Då ska jag även räkna ut hur mycket utdelningar jag får in varje år och sedan målsätta det inför nästa år.
Ha det gott!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela