miljonarinnantjugosju.blogg.se

23-årig kille som har räkna.net som startsida på datorn. Har som många andra kommit på att jobba sig rik är i princip inte möjligt med dagens skattesystem. Svaret heter ränta på ränta effekten. Och det är det jag har tänkt att skriva lite om här. Känner att jag behöver få ner mina tankar och såklart min ekonomi på papper så att jag kan lyckas med mitt mål. När jag startar den här bloggen är det den 8 februari 2016. Mitt mål är att vara miljonär innan året 2019 tar slut!

Delavstämning oktober

Publicerad 2016-10-05 19:15:00 i Allmänt,

Lägesrapport
Här kommer en liten lägesrapport för Oktober. Nyintroduktionen av Engelska Skolan gick bra. Tyvärr blev tilldelning bara 60 aktier per konto och dessutom per person. Det var inte som en vanlig ipo där du kan teckna via flera mäklare utan bara via en. Jag lyckades dock komma runt det. Skulle inte betrakta min lösning som olaglig då jag lånade mina familjemedlemmars personnummer och "hjälpte" dem att vara med i nyintroduktionen. Självklart på deras samtyckan och med mina pengar. Så resultat blev 60x4= 240 aktier a 52 kr som sedan gick upp ca 30%. Sålde av 50% av aktierna idag för att föra över pengarna till min depå igen. Fick tyvärr pga tidbrist teckna hälften av aktierna i en vanlig depå så det blir beskattning på 120 aktier. Så vinsten blir ca 1000 kr på varje teckning och sen 30% skatt på två av dessa. Så totalt 3400 kr. Känns som väldigt enkla pengar som direkt läggs på hög i väntan på nya investeringar.
 
Kronfönster.
Har dessutom gjort en liten investering (15 000kr) i Kronfönster. Bolaget tog in pengar via Pepins(alternativa).
Har tidigare investerat via pepins när jag tecknade aktier i Paradox. Då var det en ipo och de skulle in på börsen men de tog ändå hjälp av pepins. Deras orsak till det var att få en större ägarspridning. Nu i efterhand så ångrar jag såklart att jag inte tecknade mer aktier men tack vare pepins fick jag ändå tilldelning på 1000 aktier a 33 kr. Det hade jag inte fått via avanza då även den nyintroduktionen var övertecknad. Iallafall, den här gången ska inte bolaget(kronfönster) börsnoteras utan vill ha pengar för att expandera och då tar de hjälp av crowdfunding(pepins). Det jag gillar framförallt är att de redan har en fungerande idé och att de redan tjänar pengar. Dessutom så pratade Börspodden gott om dem.
 
Och nu till det jag tänkte skriva. Hur det ser ut ekonomiskt.
Totala tillgångar mäter just nu 452 162 kr. Förhoppningen är att kunna redovisa ett resultat den 24:e Oktober på över 450 000 kr. Det beror såklart på hur börsen går, hur den norska kronan utvecklar sig och om jag behöver göra några större inköp. Däremot ser jag framemot en fet lön den 25:e då det har blivit över 200 h arbetade timmar i september varav minst 60 h av dem med 100% OB. så 260 h timmar betalt. Plus en bonus på 10 000 kr. 
Oktober kommer förmofligen bli en rekordmånad i sparande. 
Ha det gott!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela